Suzanna and the old men (Tintoretto)

Η Σουζάννα και οι γέροι (Tintoretto)

Η Σουζάννα είναι μια ηρωίδα παλαιοχριστιανική. Πρόκειται για μια ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης. Ωστόσο, ο ζωγράφος εμπνέεται τόσο από την Παλαιά Διαθήκη, όσο και από την Ελληνική Μυθολογία. Ας δούμε πρώτα την ιστορία όπως αυτή έχει διασωθεί. Ο Ιωακείμ, ένας πολύ πλούσιος άνδρας στην Βαβυλώνα ζούσε στο πλούσιο σπίτι του με τη γυνάικα του τη Σουζάννα (Σωσάννη), μια γυναίκα πολύ ευσεβή και συγχρόνως πολύ όμορφη. Κάποια μέρα η Σουζάννα ζήτησε να κάνει το μπάνιο της στο συντριβάνι του πανέμορφου κήπου, όπου συνήθιζαν να παίρνουν το μπάνιο τους οι κάτοικοι της περιοχής. Ο Ιωακείμ πρόσταξε να αδειάσει ο κήπος από τον κόσμο και να κλείσουν οι πύλες. Έτσι κι έγινε. ΄Εμεινε μόνη της η Σουζάννα. Μόνη της? Μάλλον όχι. Δύο γέροι έμειναν μέσα στο χώρο και παραφύλαγαν για να απολαύσουν τη γυμνή γυναίκα. Όταν τους αντιλήφθηκε, προσπάθησε να αμυνθεί με φωνές. Αυτοί, τότε, την πλησίασαν και την εκβίασαν ότι αν δεν τους ικανοποιήσει, θα την κατηγορήσουν στον άνδρα της για μοιχεία. Η όμορφη γυναίκα δεν υπέκυψε στις απειλές τους, με αποτέλεσμα να δικαστεί και να καταδικαστεί. Ενώ, λοιπόν, περιμένει να την λιθοβολίσουν, εμφανίζεται ο προφήτης Δανιήλ και οδηγεί τους δύο γέρους σε αντιφάσεις. Η ερώτηση που τους “έκαψε” ήταν σε τι δέντρο είχαν κρυφτεί για να παραμονεύσουν. Με τις αντιφάσεις, απαλλάχθηκε η Σουζάννα και καταδικάστηκαν οι δύο γέροι για συκοφαντική δυσφήμιση.





Στο Kunsthistorisches Museum υπάρχει ο πίνακας του μανιεριστή Τιντορέττο (Jacopo Robusti), χρονολογούμενος στα 1555/1556. Βλέπουμε την ήσυχη γωνιά ενός κήπου, με ένα φράκτη από τριαντάφυλλα. Το φως παίζει στα νερά και υπάρχουν και παπάκια που κολυμπούν. Οι γέροι δεν είναι ορατοί από τη Σουσάννα, η οποία μόλις έχει τελειώσει το μπάνιο της και κοιτάζεται σε ένα καθρέπτη. Η γυναίκα παρουσιάζεται πληθωρική. Το φως και η σκιά πέφτουν πάνω στο γυμνό της σώμα και χαιδεύουν το δέρμα της. Η νέα αγνοεί την ύπαρξη των γέρων και κοιτιέται στον καθρέπτη σκουπίζοντας τα πόδια της. Γύρω της υπάρχουν κοσμήματα, χτενάκια και αξεσουάρ για τα μαλλιά. Ο Τιντορέττο έχει χτίσει τόσο καλά τις μικρές λεπτομέρειες του έργου που πραγματικά πιστεύεις ότι πρόκειται για έναν πίνακα μέσα στον πίνακα. Το υποσύνολο παραπέμπει στο όλον. 


Στον κήπο υπάρχει ησυχία και ηρεμία. Μια μαγεία καλύπτει τον μαγικό, μυστικό κήπο. Στο βάθος, μπορείς να δει κανείς αρχαΐζοντα αγάλματα. Υπάρχει ένα ρυάκι με υδάτινα πουλιά, βλέπουμε ένα ζαρκάδι. Γενικά, παρατηρεί κανείς όλη την ομορφιά του φυσικού κόσμου. Στον πίνακα του Τιντορέττο, οι γέροι δεν τολμούν να πλησιάσουν, αλλά κοιτάνε λάθρα κρυμμένοι, για να μην χαλάσουν την ομορφιά και την ηρεμία του τοπίου. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μαγεμένοι από την ομορφιά της νέας. 



                                                                                                                            (Συνεχίζεται...)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Σχολή των Αθηνών, Raffaello Sanzio